Sydsjællands Amatørgeologiske Forening
S.A.F.
. Forsiden Bestyrelsen Aktiviteter Medlemskab Medl.bladet Turbilleder .
. Nye fund Foreningsnyt Biblioteket S.A.F.s venner Stenmessen Links .
. Aktivitetsaftener Fossilgruppen Mineralgruppen Strandstensgruppen Interessegrupper Lokaliteter .

Hollandsturen d. 10 til 13/4-2008

Igen, jeg ved ikke for hvilken gang, har vi været på stentur til udlandet. Forventningerne er altid de samme - udbyttet variere dog meget.
Men ......når det er sagt skal det også siges, at vi selvfølgelig bliver mere kræsne med tiden, men at oplevelserne, sammenholdet og kammeratskabet var i top, også på denne tur !
Vi startede hjemme fra i spredt fægtning. Bodil, OC og Stig drog hjemmefra onsdag d. 9/4 om morgenen. Det samme gjorde Ester og Kristian (troede vi).
Torbjørn, Finn og undertegnede startede først Onsdag aften kl. 19.30 fra Næstved i "fossilbussen"  (Torbjørns kassevogn) belæsset med tasker, kasser, værktøj, støvler, forplejning, plaster, madkasser, skolekridt, cola og STORE forventninger til en mindre jordomrejse.
Med flere rast gennem Tyskland, hvor karrypølser og kaffe holdt os gående på skift gennem natten, ankom vi til campingpladsen i Holland kl.5 torsdag morgen.
Torbjørn og Finn satte H-H samt bagagen af og fortsatte syd på, hvor de denne dag ville forsøge at finde forskellige kridtlokaliteter.
H-H var blevet indlogeret i en kæmpe hytte sammen med Stig, hvor dyner og puder var en absolut mangelvare. Nå ---- men et par dynebetræk udgjorde dyne og pude og vi fik et par timers søvn.
Kl. 9.00 ankom Jos og Frank som var denne dags guider.
Vi var nu - næsten alle samlet - Ester og Kristian manglede og trods flere opkald til deres mobil fik vi ingen svar.
Fortrøstningsfulde drog vi mod den første lokalitet Mill. Her skulle vi finde hajtænder i massevis, MEN da de pumpede i det forkerte lag fandt vi ikke en s...
En kæmpe sandsuger pumper her materiale op til brug for motorvejsfundering, og hvis de pumper i laget mellem Miocæn og Pliocæn er der BID !
Efter mange timers forgæves hajtandseftersøgning gav vi op og vente næsen hjem mod campingpladsen.
Her var Ester og Kristian dukket op - de var bare kørt en dag for sent hjemmefra.
Igen i samlet spredt flok indtog vi det lokale spisested og fik god mad og en enkelt øl inden det blev tid til mere end to timers søvn i en rigtig seng.
Fredag var grusgravsdag med Jos og Jan som guider. Her besøgte vi 3 forskellige lokaliteter med fund af bl.a. agat, jaspis, forstenet træ, fossile frugter, træ og hasselnødder, samt grankogler.
I den sidste grusgrav fandt jeg noget som jeg har ledt efter i flere år, nemlig 4 flotte basaltsøjler. Da de ikke sådan er lige til at flytte rundt med kørte gummigedsføren dem næsten helt ind i fossilbussen, sikke en service. Kort før afgang fik vi bevist, hvorfor man altid bør bære hjelm på turene. Fra en temmelig stor stenbunke med sten i str. XXXL skvattede Ester ned, men blev redet af sin sikkerhedshjelm. Selv om det medførte mange flotte blå og gule mærker og en bøjet brillestang, sendte vi alle en stille bøn og var taknemmelige for at hjelmen blev siddende fast på hovedet under styrtet. Under den heltemodig redningsauktion fik formanden sin ene fod i klemme under sådan en XXXXL sten. Ester spurgte, om hun ikke lige kunne få en håndsrækning til at komme på højkant, jo øh – når du hopper ned af den sten der ligger oven på min fod ! (Både Ester og formanden er dog rekonvalseret efter hjemkomsten fra Holland). På hjemvejen besøgte vi en lokal samler Peter, som viste sin samling og som også havde forskellige mineraler og enkelte fossiler til salg.
Vi var i forvejen blevet lovet flere besøg på minerallokaliteter i Sauerland, men pga. af alt fra høj vandstand til det, at de brød i nogle ikke mineralførende lag, kunne denne del af turen ikke gennemføres. Derfor havde vores guider pakket 3 kasser med div. mineraler fra lokaliteter i Sauerland som vi fik med hjem, så havde vi dog lidt af nogle "mineralfund" med hjem i tasken.
Vejret artede sig fantastisk (det havde sikkert ikke hørt DMIs vejrudsigt) og vi sluttede dagen med at gøre indkøb til de kommende morgener og madpakker.
Dagen sluttede med et besøg inkl. aftensmad hos Mien og Jos. Vi hyggede, så på fossiler og fik kinesisk suppe – som på hollandsk hedder: Min Hund (ret sjovt når de har haft en hundekennel) og bagefter fik vi Ungarsk Gullasch.
Lørdag bød dagen på fossiler fra Devon. Efter at have mønstret til morgenmad hos Bodil og OC kl 6.00 drog vi til Eifelområdet i Tyskland med Jos, Frank og Hans som guider. Vi besøgte tre forskellige kalkbrud som bød på enorme mængder af koraller, svampe, trilobitter, søliljestilke og de største calcitkrystaller jeg endnu har måttet efterlade  !!!!! øv – øv – øv !!!
Fossilerne var ikke sådan nogen, som skulle hamres ud, nej de lå fint uderoderede rundt om i de forskellige stenbrud. Der var mange steder små flotte calcitkrystaller. Midt på eftermiddagen var der uddeling af Esters og Bodils hjemmebagte kager (sandkage og en mere metamorf af slagsen) som begge vakte stor jubel blandt fossilfolket. Dagens sidste lokalitet var en flad mark, hvor vi skulle kunne finde brachiopoder, og det gjorde vi. På ca. en time lykkedes det os tilsammen at indsamle over 400 mere eller mindre flotte brachiopoder. Kl 21.00 sad vi på en dejlig restaurant hvor vi havde inviteret Mien og Jos med ud at spise. Vi havde købt et par røde runde danske havarti oste og et pat Holmegårds skåle som tak for god guidning. Begge dele gjorde stor lykke.
Søndag morgen var det tid til et gensyn med Mill i håb om at komme hjem med et par gode gebisfragmenter. Inden da gik det hverken værre eller bedre end, at Torbjørn (undtagelsesvis) fik ret. Da vi var udgået for brød til morgenmaden spurgte jeg Mien, om vi ikke kunne købe noget hos dem, IKKE tale om ! Vi havde bare at stille, alle mand, til et gigantisk morgenbord og så kunne vi ligeså godt smøre madpakker med det samme. Det havde Torbjørn forudset !!! Vi sender de hjerteligste tanker med et STORT tak for mad til Mien og Jos.
Men nej, heller ikke denne gang var lykkens gang i Mill ………. og dog, Stig, som er specielt hajtandssamler fandt en lille og en stor hajtand, det var dejligt. Så gik vores veje hver til sit, farvel til Mien og Jos. Ester og Kristian ville blive et par dage i Holland og se på planter og blomster, Bodil og OC skulle til Frankrig efter flere fossiler. Torbjørn, Finn, Stig og undertegnede drog til Osnabrück, hvor Stig tog toget tilbage til gamle Danmark. Vi tre andre besøgte to lokaliteter, som vi ikke havde besøgt i mange år, men det blev kun til et par belemnitter og nogle septarier med muslinger og div. krystaller.
Tak til turdeltagerne for en igen, hyggelig tur, gode oplevelser og spændende fund. På vejen hjem gik snakken, som altid, om hvor vi skal hen næste gang ?